pátek 11. května 2018

KEUKENHOF, TULIPÁNY A ČESKÁ CESTOVKA

V polovině dubna jsem se svojí kamarádkou vyrazila na výlet do krásného a známého parku Keukenhof v Holansku.
Keukenhof  známý také jako „Zahrada Evropy“, je největším květinovým parkem v Nizozemsku a zároveň i v Evropě. Byl založen v roce 1949 poblíž městečka Lisse v provincii Jižní Holandsko (nizozemsky Zuid-Holland).Květinový park Keukenhof se nachází na bývalém loveckém území, patřícím do panství Teylingen. V 15. století byla majitelkou tohoto území Jacoba, hraběnka z Hennegau, Holandska a Seelandu, která žila na blízkém zámku a zemřela tam ve věku 35 let. Jacoba byla jediná dcera a dědička vévody Viléma II. von Straubing-Holland z rodu Wittelsbachů. Název Keukenhof odpovídá nizozemskémuvýrazu pro „kuchyňský dvůr“, neboť na tomto území se nacházela zahrada pro potřeby zámecké kuchyně.
V roce 1840 byl na území vytvořen park, navržený zahradním architektem Zocherem, který byl mimo jiné autorem amsterdamského Vondelparku. V roce 1949 byla severní část tohoto území poprvé použita k výstavě cibulovitých květin na podnět tehdejšího starosty městečka Lisse jménem W.J.H. Lambooy. Pro veřejnost byla květinová zahrada Keukenhof poprvé otevřena roku 1950.V současné době se park rozkládá na 32 hektarech a každoročně zde vykvete 6 - 7 milionů především cibulovitých květin jako jsou krokusy, narcisy, tulipány, hyacinty, lilie a další. Park je obsluhován 24 zahradníky a je pro veřejnost otevřen od března do května. Do Keukenhofu se lze dopravit nejlépe autobusem, který odjíždí z vlakového nádraží v Leidenu. V parku jsou pořádány různé výstavy v několika altánech, pojmenovaných po nizozemském královském rodu Oranje-Nassau a jeho členech:
  • Oranje Nassau
  • Willem Alexander
  • Beatrix
  • Juliana
  • Wilhelmina
Tolik z wikipedie .-)

Na park,Holandsko  a celý výlet jsem se moc těšila..

Plánovala jsem výlet do Holandska už několik let zpět a konečně to vyšlo..-)
Nerada kolem sebe šířím negativno :-),ale musím vám popsat svoje zážitky,tak to vydržte.
Pozdním příjezdem autobusu to vlastně celé začalo,prý je v Praze zácpa,no neznám řidiče,který se pohybuje po Praze,který s touto variantou v pátek odpoledne nepočítá,ale odvézt včas turisty asi není zas tak třeba...:-).Cestou směr Ústí jsme pochopitelně nabrali další čas do mínusu a tak chudáci přistupující čekali téměř o hodinu déle,a o zajížďce pro o pár korun levnější naftu se snad ani zmiňovat nebudu :-)...
Časně ráno jsme tedy šťastně dorazili do Holandska,v nohách několik půlhodinových front na wc a umyvadlo,ale hurá jsem tam.První zastávka byla do přímořského městečka Volendam.Všude zavřeno,nikde nikdo,jen pár racků...25 minut na procházku a zase šup do autobusu.Další zastávka byla v místní sýrárně,moc hezké ,tradiční...to mám ráda,nebýt těch davů...
A pak hurá jedeme směr park.Průvodkyně nás varovala před dopravním kolapsem a tak jsem si zapla google maps s navigací a zjistila jsem,že stojíme v nejdelší frontě světa pokud neodbočíme jako většina v pravo a neobjedeme pár ulic...bohužel,řidiči se zřejmě řídí sluncem a tak jsme jeli směr nejdelší kolona :-).:-)
Park je nádherný a narvaný lidmi až k prasknutí.V tento termín nejvíc,protože se koná vyhlášené květinové korzo.Rozhodly jsme se korza vzdát a raději si samy prokorzovat park a pak si lehnout na deku a kochat se.Dobře jsme udělaly,samotný park je rozsáhlý a protkán tolika cestičkami,že nás nohy bolely až k zadku.
Po 16 hodině jsme se sebraly a šly se na doporučení projít i do nedaleké vesničky Lisse,která je tak nádherná,že se vyrovnala zážitku Keukenhofu.Já městečko hodnotím pochopitelně z hlediska upravenosti zahrad a veřejných prostor.Krása nejkrásnější !!!! Rozhodně stojí za to,zajít se tam podívat.
Ve 21 hodin byl čas  odjezdu z parku na další akci a to prohlídka Amsterdamu na lodičkách,musím říct,že po celodenním chození jsem se na pohoupání a posezení na lodičce moc těšila,ale bo hu žel.
Bez jediného slova omluvy nám bylo oznámeno,že nemáme autobus,že řidiči dodržují pauzu a tak nemohou přijet.Víte kolik bylo před parkem autobusů,samotnou by mne to číslo zajímalo.Kolik lidí bylo ten den v parku...a všichni ti lidé odjeli,lidé z celého světa ,jen do 23 h cca tam zůstalo stát pár zoufalých Čechů.Ta hanba!Opravdu nikde nikdo,volný plac,ani auto...Bez oblečení,jen tak v tričkách,protože během dne bylo krásně,bez osobních věcí,pak už i bez wc,protože park zhasl a odjeli i zaměstnanci...a my tam stáli :-(.A klepali jsme pěknou kosu,protože tam pěkně studeně v noci fouká .-(.
Myslíte,že přišla průvodkyně a jménem ck nebo svým se omluvila?Ani náhodou!Dokonce okřikovala stěžující si lidi a posílala je ať se jsou třeba projít,no mazec!
Nakonec pro nás přijel cizí autobus s věcmi cizích lidí! a ten nás odvezl do Amsterdamu.Tam nám byla nabídnuta černá (doslova,protože byla tma jak v pr) procházka do uličky za prostitutkami.Pár zoufalců šlo :-).My ostatní jsme čekali další hodinu uprostřed Amsterdamu tedy do 00/15 na naše pány řidiče :-(
Nebudu psát o kterou ck se jedná,ale podala jsem reklamaci,výtku k zájezdu,uvidíme,jak se k tomu ck postaví....

Pokochejte se fotografiemi tulipánů,hyacintů a řebčíků z parku ,mne z těch kombinací přecházel zrak,bylo opravdu složité vyfotit kytku bez cizího nosu :-.Většinu fotografií jsem již dala na facebook včetně nějakých dalších postřehů...A jestli se chystáte do parku,počítejte se vším :)).